نیکو نماز

مشخصات بلاگ

🌷(بسم الله الرحمن الرحیم)🌷

این وبلاگ در تلاش برای یاد آوری و آموزش احکام نماز برای شما هم وطن گرامی است. با این امید که بتوانیم در احکام عبادات و اطاعات شما ، ذره هم که شده ، یاری رسانده و در آن سهیم باشیم.
با آرزوی آمرزش همه ی ما توسط خداوند متعال🌹

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

احکام تیمم

جمعه, ۱۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۴:۵۰ ب.ظ

     تیمم

تیمم به این صورت است: اول: خاک خشک و پاکی را آماده می‏کنیم یا تخته سنگی از صخره یا مرمر به اندازه‏ای که 2 کف دست باز، روی آن جا بگیرد.
دوم: به قدر امکان، موانعی که برکف دستان و صورت وجود دارد را برطرف می‏کنیم. همچنین زینتهایی مثل انگشتر و مثل آن که بر دست وصورت قراردارد و پوست را می‏پوشاند باید جدا کرد. واجب نیست که این اعضاء، پاک باشد؛ اگرچه بهتر، پاک بودن آنها است. جایز است با اعضاء نجس تیمم کردد، به شرطی که نجاست خشک باشد.

سوم: اینگونه نیت می‏کنیم که: (تیمم بدل از وضو انجام می‏دهم قربة الی الله) و شرط نیست که نیت به زبان آید، بلکه نیت قلبی کافیست.
چهارم: کف دستها را برخاک می‏زنیم سپس آنها را از خاک و غباری که به آنها چسبیده است پاک می‏کنیم [مثلا آنها را به هم می زنیم] سپس پیشانی را با کف دو دست و به صورت همزمان مسح می‏کشیم با توجه به اینکه مسح باید از بالا- محل روئیدن موی سر- به طرف ابروها باشد و محدودة مسح در عرض، به اندازه دو کف دست و در طول از محل رویش مو تا ابروهاست و ابروها را نیز شامل می‏شود.
پنجم: سپس روی دست راست را باکف دست چپ از مچ تا اطراف انگشتان مسح می‏کنیم و بعد روی دست چپ را با کف دست راست، از مچ، تا آخر انگشتان مسح می‏کنیم.
و اینجا تیمم بدل از وضو تمام می‏شود؛ لیکن اگر فرض کنیم بر مکلف، غسلی به سبب جنابت یا حیض یا تماس یا غیر اینها واجب شده ولی امکان غسل ندارد و می‏خواهد برای نماز تیمم کند، تیمم به همان صورت ذکر شده است؛ با این تفاوت که در نیت می‏گوید: تیمم بدل از غسل انجام می‏دهم قربة الی الله، و مستحب است پس از اینکه با ضربه اول صورت و دستها را مسح کرد، بار دیگر کف دستها را به خاک بزند و فقط دستهایش را مسح کند.






در هفت مورد، به جاى وضو و غسل باید تیمم کرد:


1 - پیدا نکردن آب


2 - مشقت بیش از حد


3 - ترس از ضرر


4 - نیاز به آب براى حفظ جان


5 - نیاز به آب براى تطهیر


6 - نداشتن آب مباح


7 - نداشتن وقت براى وضو یا غسل

 


چیزهایى که تیمم بر آنها صحیح است


تیمم به خاک ، ریگ ، کلوخ و سنگ ، اگر پاک باشند، صحیح است .


به آجر و کوزه قبل از پخته شدن نیز صحیح است . تیمم بر سنگ گچ و سنگ و سنگ آهک قبل از پخته شدن ، صحیح است .


دستور تیمم

در تیمم ، چهار چیز واجب است :


اول :نیت


دوم : زدن تمام کف دو دست ، با هم ، بر چیزى که تیمم به آن صحیح است و بنابر احتیاط واجب ، همراه با ضربه باشد و گذاشتن دو دست بر زمین کافى نیست


سوم : کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانى و دو طرف آن ، از جایى که موى سر مى روید تا ابروها و بالاى بینى و بنابراحتیاط واجب باید دستها روى ابروها هم کشیده شود


چهارم : کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست به تمام پشت دست چپ .

 

احکام تیمم

تیمم بدل از غسل و بدل از وضو، با هم فرقى ندارند، ولى احتیاط مستحب است در تیمم بدل از غسل ، بلکه در هر تیممى ، بعد از مسح پیشانى ، یک بار دیگر کف دستها را به زمین بزند و پشت دستها را به همین صورتى که گفته شد، با کف دست دیگر مسح کند.

پیشانى و پشت دستها را باید از بالا به پایین مسح کند و کارهاى آن را باید پشت سر هم بجا آورد.

انسان باید براى تیمم ، انگشتر را از دست بیرون آورد و اگر در پیشانى یا پشت دستها یا در کف دستها، مانعى باشد،مثلاً چیزى به آنها چسبیده باشد، باید بر طرف کند.

 

  • ,, Azarkish

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی